De verscategorie waaronder AGF is steeds meer een afdeling waarmee retailers zich proberen te onderscheiden van hun concurrenten. Logisch dan ook dat hieraan veel prioriteit gegeven wordt. Een mooi voorbeeld hiervan is de Jumbo Foodmarkt waar steeds meer de nadruk ligt op beleving en presentatie. Ook andere retailers in binnen- en buitenland zijn volop in ontwikkeling om de consument voor zich te winnen en beschikken tegenwoordig over steeds grotere en imposantere versafdelingen.
Voor aanbieders van deze versproducten ontstaan hierdoor nieuwe uitdagingen. Hoe valt jouw product nog op in het enorme aanbod en hoe overtuig je de consument dat hij juist jouw product moet kopen? Uit onderzoeken blijkt dat bij tomaten de meest optimale range 7-9 variëteiten betreft. Hierin kan de consument nog weloverwogen een afweging maken. Als je bedenkt dat bij supermarkten gemiddeld 15-20 tomaten variëteiten te vinden zijn in het schap en bij hypermarkten nog meer, dan mag het duidelijk zijn dat de consument vaak door de bomen het bos niet meer ziet. De consument moet dan ook geholpen worden bij zijn keuze. In ongeveer 7 seconden beoordeelt een consument een product en besluit al dan niet tot koop over te gaan. Onduidelijkheid leidt ertoe dat de consument uw product laat liggen.
Hieruit blijkt de noodzaak van duidelijke, onderscheidende verpakkingen en een goede communicatie. Weet u waarom de consument uw product juist wel of niet koopt? Goed inzicht hierin kan leiden tot een voorsprong op de concurrentie. Makkelijker gezegd dan gedaan maar het vergt veel onderzoek en discipline om niet vanuit het product te redeneren maar juist vanuit de consument. Ik ben ervan overtuigd dat een dergelijke verandering in focus ook lonend is voor uw product(en). Ik help u graag hierin stappen te maken.
-
Keuzestress
Read More » -
Gemiste verkoopkans door onduidelijkheid
Weet u hoe uw klant uw product ervaart? Weet u wat uw verpakking uitstraalt? Een halfuurtje bij het schap staan kan een schat aan informatie opleveren. Waarom koopt een consument uw product of nog belangrijker waarom laat hij uw product staan?
Laatst heb ik een kwartier bij een schap met planten gestaan bij de Overvecht. Stuk voor stuk planten van uitstekende kwaliteit, mooi verpakt en mooi gepresenteerd. Mijn aandacht werd getrokken door een dame die zichtbaar interesse had in het desbetreffende product. Ze had het product al aantal keren opgepakt en bekeken maar liet het uiteindelijk staan en liep door. Aangezien ik erg benieuwd was naar de reden van niet koop, sprak ik haar aan. Wat bleek, ze was op de verpakking op zoek naar de aanduiding of de plant voor binnen of voor buiten bedoeld was. Aangezien dit niet op de verpakking stond, liet ze het product staan.Onderzoeken geven aan dat onduidelijkheid leidt tot niet koop van een product. Ook blijkt dat 90% van de consumenten bij onduidelijkheid geen toelichting vraagt aan het winkelpersoneel. Kortom een duidelijke verpakking die niets aan onduidelijkheid overlaat is essentieel. ‘Think like your customer’ is hierbij cruciaal. Probeer hierbij uw productfocus en kennis even uit te schakelen en u echt te verplaatsen in uw klant. Ik ben ervan overtuigd dat het ook bij u resultaat oplevert. Wij helpen u graag hierbij.
Read More » -
Volop uitdagingen en kansen in Polen
Onlangs aantal dagen in Polen geweest om mijn netwerk en marktkennis weer helemaal up to date te krijgen. Verschillende groothandels(markten) en veel retail (tuincentra, bloemisten, supermarkten en bouwmarkten) bezocht. En last but not least veel consumenten gesproken…
Zichtbaar en hoorbaar is dat de herkenbaarheid van het Nederlandse product en de voorkeurspositie steeds minder wordt. Daar waar tot enkele jaren geleden de groothandelsmarkten en retail werden gedomineerd door Nederlands product is hiervan steeds minder terug te zien. Wel overal volop sierteeltproducten van goede kwaliteit. Uitdaging ligt hier met name op het schap: hoe valt uw product voor de consument op tussen het enorme aanbod en wat triggert de consument tot koop?
Weet u hoe uw klant denkt en zijn keuzes maakt? Haalt u het optimale uit uw product en markt? Wij denken graag met u mee.Read More »